Ce sunt backlink-urile în SEO

Unul dintre cele mai utilizate cuvinte din domeniul optimizării pentru motoarele de căutare (SEO) este „backlink” sau „link”. Pentru mulți dintre acei care abia încep să lucreze la o prezență online (bloggeri, site-uri de companii), acest termen este unul confuz și de cele mai multe ori este înțeles greșit.

În acest articol vreau să fac o descriere a acestui termen (backlink) și să pun accent pe avantajele și beneficiile esențiale pe care ți le pot aduce link-urile.

Ce este un backlink?

Din punct de vedere tehnic, backlink-ul este o legătură dintre 2 pagini web. Această legătură este efectuată prin înserarea codului de trimitere la o adresă URL în textul unei pagini (sau în cadrul unei imagini). Acest link catre Google.md este un exemplu real de legătură, iar acestea au un impact enorm asupra preeminenței site-urilor în rezultatele Google. De aceia, backlink-urile sunt considerate foarte utile pentru îmbunătățirea clasamentului unui site web.

Începând din 1999, numărul de backlink-uri era considerat principalul factor în clasarea unei pagini web. Chiar dacă între timp, algoritmii motoarelor de căutare au evoluat, și atunci când acestea calculează clasamentele, utilizează tot mai mulți factori pentru a afișa rezultatele căutării, backlink-urile au rămas factorul decisiv până în zilele noastre.

Evoluția algoritmilor le-a dat motoarelor de căutare capacitatea de a filtra si categorisi link-urile. De aceia, motoarele dau importanță link-urilor naturale și calitative și nu cantității acestora.

Exemplu: Site-ul B este al unui restaurant și primește un backlink de pe site-ul A, care este un blog ce promovează mâncarea sănătoasă. În acest caz, vorbim despre un backlink valid, natural și relevant. Un alt exemplu de backlink calitativ (valid, natural și relevant) ar fi: Site-ul C este al unei companii de construcții care construiește blocuri locative. Acesta primește un backlink în textul unui articol de analiză a pieței imobiliare de pe site-ul D, care este un portal de știri.

Datorită importanței backlink-urilor, există o mulțime de practici incorecte pentru a le obține. Două dintre aceste practici incorecte neagreate de motoarele de căutare sunt schimbul sau vânzarea de backlink-uri. De obicei, motoarele de căutare (Google. Bing sau Yandex) de indexează și penalizează site-urile web suspectate de implicare în astfel de practici. Mai jos găsești un glosar de termeni obișnuiți referitori la backlink-uri, pe care ar trebui să-i cunoști.

Glosar Backlink-uri

Majoritatea acestor termeni nu necesită o traducere în limba română, deoarece ei sunt utilizați în industria SEO doar în forma originală.

Link Juice:

Atunci când un site obține un link de pe un alt website, cel din urmă îi transmite o cantitate de autoritate din autoritatea proprie. Cantitatea de autoritate transferată se numește link juice. Prin urmare, cu cât mai mult juice primește un site, cu atât mai mare este autoritatea domeniului său. Transferul de autoritate poate fi oprit prin atribuirea unui etichete de link nofollow.

Link Nofollow:

Link-urile nofollow sunt acele legături care nu transmit autoritate către alt website. Pentru a face un link nofollow trebuie să i se atribuie o etichetă nofollow ca în exemplu de mai jos: <a href=”http://www.website.com/” rel=”nofollow”>Link Text</a> 

Link Dofollow:

În mod implicit, toate link-urile pe care le adaugi într-un text sunt link-uri dofollow și aceștia fac transfer de autoritate (link juice).

Low-Quality Links

Low-quality links (link-urile de calitate redusă) vin de pe site-urile automatizate, website-urile spam, site-urile care declara public că vând link-uri sau chiar și de pe site-urile porno. Astfel de legături fac mai mult rău decât bine. Acesta este motivul pentru care trebuie să fii atent atunci când cumperi link-uri.

Internal Links

Internal Links (link-urile interne) sunt legăturile care merg de la o pagină la alta în cadrul aceluiași website. Procesul în sine este denumit „internal linking”.

Link Building

Procesul în care lucrezi la înmulțirea linkurilor către site-ul tău se numește link building. De obicei, acesta este un proces anevoios și necesită cunoștințe și aptitudini SEO obținute în timp, de aceia, mulți dintre posesorii de site-uri plătesc agențiile de marketing digital gen SEO.md pentru a demara campanii de link building în locul lor.

Anchor Text

Textul folosit pentru hyperlink-uri se numește anchor text (text ancoră). Folosirea corectă a textelor ancoră contribuie la aducerea în rezultatele Google a anumitor cuvinte cheie.

Ce avantaje îți aduc backlink-urile?

Înainte de a vorbi despre avantajele backlink-urilor, trebuie să știi că foarte multe lucruri s-au schimbat de la începuturile SEO până acum. A existat o perioadă în care chiar și link-urile de calitate scăzută ajutau un site să se poziționeze în rezultate. Dar, de când Google a lansat algoritmul Penguin, întregul peisaj al backlinking-ului s-a schimbat.

Astăzi este important ca un site să aibă link-uri contextuale de pe site-urile de calitate. Dacă, de exemplu, ai un site despre geamuri termopan și creezi legături către un site despre medicamente, aceste linkuri nu vor fi de folos. Obiectivul tău trebuie să fie obținerea de legături de la site-uri relevante în primul rând. Deci, lucrul cel mai important pe care trebuie să-l ții minte în legătură cu backlink-urile SEO este că: nu numărul de backlink-uri contează, ci mai degrabă calitatea lor.

De ce totuși sunt importante backlink-urile calitative și care sunt avantajele pe care le aduc acestea?

Îmbunătățesc poziționarea organică în rezultatele Google

În primul rând, backlink-urile ajută la obținerea unor clasamente mai bune în motoarele de căutare.

Dacă oricare dintre paginile site-ului tău are link-uri organice de la alte site-uri, această pagină va fi, în mod firesc, mai sus în rezultate decât celelalte pagini. Obiectivul tău trebuie să fie crearea de linkuri către postări / pagini individuale împreună cu cele care duc la pagina de pornire (homepage).

Indexarea mai rapidă de către motoarele de căutare

Atunci când creezi o pagină sau o postare nouă pe site-ul tău, aceasta nu va apărea în rezultatele motoarelor atât timp cât nu este indexată. Backlink-urile ajută bot-urile motoarelor de căutare să descopere link-uri către site-ul tău și să-l acceseze într-un mod eficient. De aceea, după ce creezi pagina respectivă, chiar și o postare în rețelele de socializare îi va spori șansele de indexare. Nu mai vorbim despre link-urile care vin de pe site-urile cu autoritate înaltă.

Traficul de referință

Unul dintre beneficiile majore ale backlink-urilor este că acestea ajută la obținerea traficului de referință.

Dacă de exemplu, se creează un link spre site-ul tău în contextul unei articol pe un portal de știri popular, atunci ai toate șansele ca acesta să primească click-uri multiple, generând trafic. De obicei, acest trafic are rata scăzută de respingere (bounce rate) ceea ce aduce un aport SEO adițional.

Scroll to Top